Follow the money pt. I
Næsten 900.000 danskere skiftede én adresse ud med en anden i 2017. Og når vi siger ”næsten 900.000”, så mener vi egentlig 896.513 danskere. Bare for at være helt præcise. Og nu bliver det spændende. Sidder du ned? Godt. Vi skal nemlig til at snakke cash. Moneter, gysser, kilo, klejner, lommeguld, money, bananer, eller hvad du nu kalder dem. Penge, altså. Og mange af dem. Hvert år bruger danskerne 33 milliarder kroner på køb af ting til boligindretning og renovation i forbindelse med flytning. HVERT ÅR!
Vi synes nemlig, at 33 milliarder er ret mange penge. Man kan selvfølgelig erklære sig uenig i dette synspunkt, men 33 milliarder er nu en sjat. Det svarer i hvert fald til 21,2% af Danmarks rigeste mands samlede formue. Danmarks rigeste mand er for resten Kjeld Kirk Kristiansen, hvis bedstefar grundlagde LEGO. Og hvis 33 milliarder svarer til 21,2% af Danmarks rigeste mands formue, så tør vi godt lægge hovedet på blokken og påstå, at mange mennesker vil synes, at 33 milliarder er ret mange penge. Sandsynligvis Kjeld Kirk Kristiansen inklusiv.
Det er rundt regnet alt. Under en flytning bliver der nemlig købt opbevaring, lamper, nips, gardiner og meget mere til den helt store guldmedalje.
Lamper er den produktkategori, som flest danskere angiver, at de har købt eller udskiftet i forbindelse med deres seneste flytning. 47% af de respondenter, som er flyttet inden for de sidste fire år, har købt lamper. Der er altså blevet langet lamper over disken til næsten halvdelen af alle dem, der er flyttet inden for de sidste 24 måneder.
Lamperne indtager en flot, flot førsteplads på listen over de produktkategorier, som flest danskere køber, når de flytter. Og hvordan ser listen så ud, hvis vi kigger ned mod noget af det mindre ædle metal?
Sølvet går til produktkategorien ”større møbler”, som dækker over, ja, større møbler såsom sofaer, senge, spiseborde, stole og så videre. 44% af danskerne kaster deres penge efter denne produktkategori i forbindelse med en flytning. Bronzen går til opbevaring i form af skabe, garderobe og så videre. Så altså: Den nye bolig skal kunne lyses op, og der skal være noget at sidde på og noget at gemme sine sager væk i. Så langt, så godt. I tabellen nedenfor kan du se, hvordan hele listen tager sig ud:
Produktkategori | Andel af de danskere, som er flyttet indenfor de seneste fire år, der har købt eller udskiftet produktkategorien |
Købte lamper og belysning | 47% |
Købte større møbler, for eksempel sofa, seng, spisebord og stole | 44% |
Købte opbevaring, for eksempel skabe og garderobe | 34% |
Købte gardiner | 37% |
Skiftede TV-/bredbåndsudbyder | 33% |
Købte planter (indendørs/udendørs) | 31% |
Købte dekoration og nips til hjemmet, eksempelvis vaser og billeder | 31% |
Købte badeværelsesartikler | 30% |
Købte hårde hvidevarer | 29% |
Købte køkkenredskaber/isenkram | 24% |
Skiftede forsikring | 23% |
Skiftede el-leverandør | 17% |
Købte TV/Hi-fi udstyr | 17% |
Købte haveredskaber | 14% |
Købte/skiftede ingen af ovenstående | 13% |
Købte ting til børneværelset | 12% |
Skiftede bank | 11% |
Købte nyt køkken | 10% |
Købte bil | 9% |
Købte nyt badeværelse | 8% |
Vores undersøgelse fortæller altså, at mange danskere køber og udskifter mange produkter og abonnementsordninger, når de flytter. Det betyder, at der sandsynligvis også er et stort potentiale for annoncører, som gerne vil have en bid af den lækre flødeskumskage/pizza/jordbærtærte/indsæt selv en rund ret, som du kan lide, som de her 33 milliarder kroner udgør, når danskerne flytter.
© Dentsu Aegis Network