09

Case: Sådan arbejder danbolig med danskernes flyttevaner

Kan du huske, da vi fortalte om danskernes udfordringer i forbindelse med en flytning? Om hvordan dårligt naboskab er en reel frygt for mange danskere, og om hvordan tanken om at få nye voksenvenner kan sætte de mest veludviklede flytteplaner på standby?

Disse udfordringer har ejendomsmæglerkæden danbolig forsøgt at imødekomme med værktøjet Vores Nabolag”, som er udviklet i samarbejde med Magnetix.

”Vores Nabolag” er en digital platform, der lader danskerne undersøge de nabolag, de overvejer at flytte til. Et boligkøb er nemlig ikke bare en stor udskrivning, der giver danskerne mursten, rockwool og et grebsfrit køkken. Når danskerne køber en bolig, køber de også alt det, der ligger rundt om: Duften fra bageriet, den lokale sportsklub, smutvejen gennem skolen og iskiosken, der ifølge de lokale har Danmarks bedste guf. Man køber en bolig, men flytter til et nabolag.

danbolig har med ”Vores Nabolag” skabt et værktøj, der hjælper danskerne med at kvalificere deres valg om at flytte. Med ”Vores Nabolag” kan danskerne nemlig finde svar på nogle af tanker, der fylder i deres hoveder: Er her mon en god fodboldklub, som kan være med til at sikre, at børnene falder til? Bor der nogen i nabolaget, der ligner os? Er der nogle gode mountainbikeruter i nærheden, så vi kan udleve vores interesser?

Selve platformen består af 2161 nabolag, som danskerne kan gå på udkig i. Hvert af disse nabolag har mere end 40 forskellige datapunkter, hvorigennem man kan se grundlæggende demografi og interesser for de mennesker, der bor i det pågældende nabolag. På den måde kan man altså undersøge sit kommende nabolag – og undgå, at man køber katten i sækken, hvis alt man drømte om, var fede mountainbikeruter, og alt man får, er et landskab så fladt som stemningen i en samtale om fodbold mellem en Brøndby-fan og en FCK-fan.

danbolig har med ”Vores Nabolag” skabt en platform, der hjælper de flytteivrige danskere med at gøre processen mere oplyst og kvalificeret. Og det er noget, som danskerne synes er ret fedt.